Brno by bylo pro MotoGP velkou ztrátou, říká Vermeulen

Jméno Chrise Vermeulena může být fanouškům MotoGP známé zejména díky jeho působení u týmu Suzuki v období 2006-2009. V životopise australského závodníka vyniká zvláště deštivá Velká cena Francie 2007, v niž si dojel pro vítězství. Na kontě má rovněž titul vicemistra světa superbiků (2005) nebo titul světového šampiona supersportů. Nyní nám poskytl exkluzivní rozhovor.

Brno by bylo pro MotoGP velkou ztrátou, říká Vermeulen

Chrisi, jak vypadá váš život dnes?

Svůj život po skočení kariéry si užívám. V porovnání s dobou, kdy jsem byl profesionálním závodníkem, to je velká změna. Žiji v oblasti, kde jsem vyrůstal – v Sunshine Coast. Nachází se jednu hodinu na sever od Brisbane.

Se svou manželkou Toni a dvěma dcerami žijeme v domě o rozloze dvaceti hektarů. Na farmě máme skot a pár koní. Děti mají kočky a psy a také kuřata. Rovněž mám nějaký prostor pro stavbu minibikových tratí. Spravuji pár obchodních investic a pracuji také jako moderátor televizní stanice Fox Sports pro MotoGP. Díky tomu mám stále spoustu času trénovat a jezdit na dirtbiku.

Jak vzpomínáte na svou kariéru?

Na svou kariéru mám skvělé vzpomínky od dob, kdy jsem začínal s rodiči na prašných cestách až po dobu, když jsem začal se závody silničních motocyklů. Několik skvělých zážitků mě potkalo v britském šampionátu a pak také po mnoho let v mistrovství světa. Jsem opravdu hrdý na to, čeho jsem ve své kariéře dosáhl. Jezdit na motorce mě baví ze všeho nejvíce, takže jsem si užil spoustu zábavy.

Během své kariéry jste se stal mistrem světa supersportů (2003) nebo vicemistrem Světového šampionátu superbiků (2005). Většině fanoušků jste ale vešel do paměti zejména díky účinkování u továrního týmu Suzuki v MotoGP během období 2006-2009 (Krom toho absolvoval v roce 2005 dva závody za stáj Camel Honda v roce 2012 jeden závod za Forward Racing). Celkem jste v MotoGP získal sedm pódiových umístění a ve Velké ceně Francie 2007 jste dokonce zvítězil. Co považujete za nejlepší moment své kariéry?

Jak jste zmínil, zažil jsem spoustu skvělých momentů a toto jsou zlaté hřeby mé kariéry. Myslím si ale, že jedním z mých nejlepších závodů byla Laguna Seca v roce 2006. V této velké ceně bych rovněž zvítězil, kdyby mi neselhalo palivové čerpadlo. Dobře si na to pamatuji. Startoval jsem z pole position a bylo to poprvé, co jsem ve velké ceně vedl. Ukázal jsem, že dokážu s těmito hochy závodit.

A co pro vás bylo naopak nejhorším momentem?

Nejhorší bylo bezpochyby zranění kolene v roce 2010 na Phillip Islandu (v podniku Mistrovství světa superbiků – pozn. red.). Stále mám s tímto kolenem problémy a musím o něj pečovat. Nakonec to bylo zranění, které rozhodlo o konci mé kariéry. Trvalo dlouho, než se to zlepšilo na nějakou rozumnou úroveň. Až do té doby jsem během deseti let nevynechal jako profesionální jezdec jediný závod. Pak ale bylo potřeba být deset měsíců mimo.

Je ve vaší kariéře něco, čeho litujete a kdybyste dostal druhou šanci, udělal byste to jinak?

Ne, nelituji ničeho. Když se ohlížíte zpět, tak možná některá vaše rozhodnutí nevypadají jako ta nejlepší. Ale vždy děláte to, o čem si v danou chvíli myslíte, že je pro vás to nejlepší. Celou svou závodní kariéru jsem si užil.

Během kariéry jste si vydobyl pověst specialisty pro závodění na mokré dráze. Koneckonců, i svého jediného vítězství v MotoGP jste dosáhl na mokru. Co toho bylo podle vás příčinou? Jaké bylo vaše tajemství úspěchu na mokrém povrchu?

Zejména si myslím, že se na mokru smazávaly výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými motocykly. My jsme tehdy neměli úplně nejkonkurenceschopnější materiál, takže když pršelo, bylo to vyrovnanější. 

Také si myslím, že jsem jako závodník měl velmi dobrý cit a byl jsem schopen dobře rozumět tomu, co se pode mnou děje, což mi rovněž pomohlo ovládat motorku v situacích, které nebyly zrovna perfektní. Inženýrům jsem také dával dobrou zpětnou vazbu. Říkal jsem si, že na podmínkách nezáleží, protože jsou stejné pro všechny. Měl jsem tedy šanci v jakýchkoli podmínkách. To mi také pomohlo.

Co jako bývalý jezdec Suzuki říkáte na letošní výkony tohoto týmu v MotoGP? Jeho jezdci Joan Mir a Álex Rins se dva závody před koncem sezony nacházejí na prvním, respektive třetím místě průběžného pořadí. Věříte, že si Mir udrží první místo až do konce sezony a stane se šampionem?

Suzuki a její jezdci letos odvádějí skvělou práci. Myslím si, že z komplexního hlediska má Suzuki momentálně nejlepší balíček v poli. Joan i Álex jezdí velmi dobře. Podle mého názoru již má Joan titul v kapse, zvláště po vítězství ve Valencii. Ale pokud by se Álex v prvním podniku sezony nezranil, věřím, že by byl Mirovi ještě blíže.

A co říkáte na letošní výkony ostatních jezdců? Je ve startovním poli například někdo, kdo vás překvapil nebo zklamal?

Ohromilo mě zlepšení, kterého letos dosáhl Álex Márquez. Dokážu se do něj vcítit. Očekával, že bude stejně dobrý jako jeho bratr. Nyní ale ukazuje, že si zaslouží v MotoGP být. Brad Binder je dalším nováčkem, který na mě letos zapůsobil. Zlepšení Franca Morbidelliho je také skvělé sledovat.

Myslíte si, že pokud by byl Marc Márquez zdravý, byli bychom svědky stejně dramatické sezony?

Myslím si, že by šampionát jistě vypadal jinak, pokud by byl Marc v pořádku. Nikdy ale nebudeme vědět, co by se událo. Miluji letošní závody a to, jak jsou těsné. Chybí mi ale Marcova jízda a pozorování toho, jak hledá limity a jak to posouvá na další úroveň.

Jak hodnotíte letošní výkony jediného Australana ve startovním poli Jacka Millera? A co očekáváte od jeho přestupu do továrního týmu Ducati v příštím roce?

Jack se každou sezonu zlepšuje a první polovina této sezony byla v jeho podání skvělá. Zdá se ale, že v tuto chvíli má problém dostat během závodu z pneumatik maximum. Doufejme tedy, že se to zlepší. Přestup do továrního týmu je úžasná příležitost. Současně jsou zde ale také vyšší očekávání. Všichni v Austrálii doufáme, že dokáže v příštím roce potrápit konkurenci.

Vidíte nějakého Australana, který by mohl mít potenciál pro úspěšnou kariéru, také v nižších kategoriích? Pokud ano, koho? 

Je několik mladých Australanů, kterým se v juniorských kategoriích daří v tuto chvíli dobře, zejména Billy van Eerde (letos závodil v Juniorském mistrovství světa FIM CEV Moto3 a v Red Bull Rookies Cupu – pozn. red.) a Harrison Voight (letos závodil v European Talent Cupu a v Asia Talent Cupu – pozn. red.). V dalších letech na ně dávejte pozor. I Remy Gardner má letos v Moto2 skvělý rok.

Jaké se koukáte na letošní výsledky Valentina Rossiho, který nezažívá snadný rok? Myslíte si, že přesun do Petronasu od příštího roku je dobrým rozhodnutím nebo by podle vás měl ukončit kariéru?

Ano, je těžké sledovat velkého Valentina Rossiho, jak se trápí více a více. Pro fanoušky je ale skvělé, že bude pokračovat a myslím si, že je stále dost rychlý na to, aby si zasloužil sedačku. Takže pokud chce pokračovat, tak proč ne.

Jak vzpomínáte na své závody na Masarykově okruhu v Brně? Patřil tento okruh k vašim oblíbeným?

Závody na brněnském okruhu jsem sledoval rád. Při jeho první návštěvě v roce 2005 v rámci podniku Mistrovství světa superbiků ale pro mě bylo těžké pochopit celou trať. V jednom ze závodů jsem sice dojel třetí, co se ale rychlosti týče, trápil jsem se.

Další tamní starty jsem si ale užíval více a více. Je to složitá trať. Já ale miluji výzvu. Jízda na tomto okruhu je zábava. Jezdíte nahoru, dolů a jsou zde rychlé změny směru. Doufám, že se tam někdy svezu znovu. Moje žena a já jsme tam rádi jezdili, když jsem ještě závodil.

V kalendáři pro rok 2021 ale Brno chybí. Pro jeho zařazení zpět do kalendáře má Dorna podmínku v podobě položení nového asfaltu. Bylo by podle vás vyřazení Velké ceny České republiky pro MotoGP velkou ztrátou?

Myslím si, že by to byla velká ztráta. Jsou tam skvělé závody. Situaci ohledně nového asfaltu ale rozumím. Pokud by bylo možné, aby okruh dostal nový povrch, bylo by to úžasné. 

A co si myslíte o jediném českém zástupci v Mistrovství světa silničních motocyklů Filipu Salačovi, který závodí ve třídě Moto3?

Filipovy závody už pár let komentuji a po celou dobu se zlepšuje. Úroveň Moto3 je vysoká a startovní pole je pravděpodobně silnější než kdy předtím. A on se letos pravidelně umisťuje na bodech. K zisku pódií mu chybí malý krok. Doufejme, že se mu ho podaří udělat. Některým jezdcům se daří lépe, když přestoupí do Moto2. Jiní se zase trápí. Doufejme, že jednoho dne uvidíme, jak tam Filip přestupuje a jak na silnějším motocyklu najde půdu pod nohama ještě snadněji.

Foto: Facebook

Autorem článku je Dušan Bouzek

Další články

Martin Prokop bude na Rallye Dakar 2021 závodit barvách BENZINA ORLEN Teamu

Martin Prokop bude na Rallye Dakar 2021 závodit barvách BENZINA ORLEN Teamu

Macík před Dakarem: V rychlejším závoďáku jsem nejel

Macík před Dakarem: V rychlejším závoďáku jsem nejel

Pekař je trojnásobným šampionem Clio Cupu Central Europ

Pekař je trojnásobným šampionem Clio Cupu Central Europ

Vendée Globe: Thomson znovu ve hře

Vendée Globe: Thomson znovu ve hře

Roučková má za sebou ojedinělou sezónu. Byla úspěšná

Roučková má za sebou ojedinělou sezónu. Byla úspěšná

Evropští windsurfaři budou bojovat o poslední místa na olympiádu

Evropští windsurfaři budou bojovat o poslední místa na olympiádu

Sezona MotoGP skončila suverénním domácím triumfem Oliveiry

Sezona MotoGP skončila suverénním domácím triumfem Oliveiry

ESET Cup: U Pavlovce panuje s letošní sezonou spokojenost

ESET Cup: U Pavlovce panuje s letošní sezonou spokojenost

Aliyyah a Yasmeen Kolocovy zahájily přípravu na Rallye Dakar

Aliyyah a Yasmeen Kolocovy zahájily přípravu na Rallye Dakar

Go to the top
Tento web používá k poskytování služeb, zobrazení reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte. Další informace