FIA WRX: Cílem je zisk titulu, říká Hansen před startem nové sezony

Ve španělské Barceloně během nadcházejícího víkendu startuje nová sezona mistrovství světa v rallyekrosu. V seriálu letos bude opět účinkovat i Timmy Hansen, který si v roce 2019 dojel pro titul šampiona. Ještě před začátkem závodního víkendu v Barceloně si Švéd našel čas a poskytl nám exkluzivní rozhovor.

FIA WRX: Cílem je zisk titulu, říká Hansen před startem nové sezony

Nová sezona mistrovství světa v rallyekrosu startuje už během nadcházejícího víkendu v Barceloně. Jak se těšíte?

Letos jsem neskutečně motivovaný. Nemůžu se dočkat, až se znovu posadím za volant svého 208 WRX. Je to úžasné auto a součástí jeho vývoje jsem od úplného začátku. Letos jedeme naposledy se spalovacími motory a pod současnými pravidly, jsem proto hodně motivovaný k tomu, abych skončil vysoko. Jsem připraven závodit proti těm nejlepším, podávat ty nejlepší výkony a vyhrávat závody.

Mým cílem je samozřejmě zisk titulu. Dokázali jsme to už v sezoně 2019. To byl fantastický rok. Všechno tehdy do sebe zapadlo a vše šlo dobře až do konce posledního závodu. Doufám, že to dokážeme znovu. Je tu ale také spousta dalších jezdců, kteří mají tento cíl. Musím se tedy soustředit na svou práci, ale zároveň stále mít ponětí o tom, co se během závodu děje kolem mě. Budeme to brát závod od závodu a uvidíme, jak to dopadne.

Titul bude v letošním roce obhajovat váš krajan Johan Kristoffersson. Toho letos čeká změna. Přesunul se totiž do stáje KYB EKS JC, kde pojede s vozem Audi S1. Bude to poprvé, co si během své rallyekrosové kariéry zazávodí s jiným autem než Volkswagen. Očekáváte, že tato změna může nějak ovlivnit jeho letošní výkony?

Zejména jsem šťastný, že Johan našel místo a bude v šampionátu pokračovat. Je dobře, že bude ve startovním poli. Vím, že chtěl moc zůstat i pro letošní rok. Díky této dohodě (s KYB EKS JC – pozn. red.) je ve skvělé pozici k tomu, aby mohl znovu zaútočit na titul. Není pochyb o tom, že je to fantastický jezdec. Jsem tedy šťastný, že tu bude a těším se na další bitvy proti němu. Jako soupeř je skvělý.

Koho dalšího kromě Kristofferssona považujete pro letošek za velkou hrozbu v boji o titul?

Letošní sezona bude extrémně těžká. Kromě Johana bude rychlý i Niclas (Niclas Grönholm – pozn. red.) a pozor si samozřejmě budu muset dávat i na Kevina (Kevin Hansen, Timmyho týmový kolega u Teamu Hansen a zároveň jeho bratr – pozn. red.). Pro letošní rok máme dobré auto a věřím že máme vše potřebné k tomu, abychom mohli bojovat o titul.

Vidím, jak Kevin roste, jak je motivovaný a jak maká. Rozhodně také myslí na vítězství v šampionátu a já ho v tom chci podporovat. Chci, aby se mu dařilo, tak jako komukoli jinému. Takže doufám, že letošní sezona pro něj bude skvělá. Titul chci vyhrát i já, samozřejmě, koneckonců jsme ale bratři a týmoví kolegové. Doufám, že oba budeme vepředu před ostatními. To ale v rallyekrosu často není tak jednoduché.

Jaké to je, když je vaším týmovým kolegou váš bratr? Myslíte, že je to například v něčem lepší, když to srovnáte se svými předchozími týmovými kolegy?

Je úžasné, když je vaším týmovým kolegou někdo z rodiny. Díky tomu jsme silnější než běžná jezdecká dvojice. Upřímně mu přeji, aby se mu dařilo a doufám, že dosáhne na všechny úspěchy, které si zaslouží. Na trati má mou podporu a já se zase mohu spolehnout na tu jeho. Je to skvělý pocit, když jdete do závodních víkendů s tak silným poutem, které mezi námi je. 

V letech 2016-2018 byl v rallyekrosovém mistrovství světa vaším týmovým kolegou devítinásobný šampion WRC Sébastien Loeb. Jak na toto období vzpomínáte? Byla pro vás spolupráce s Loebem nějakým způsobem obohacující?

Bylo to pár opravdu dobrých let. Naučil jsem se toho od něj spoustu. Má spoustu zkušeností a mně toto partnerství přineslo spoustu věcí, za které jsem vděčný. Mohl jsem ho pozorovat při práci, dělat to, co on. Čas, který jsem s ním strávil, jsem si užíval. Myslím si, že jsme byli dobrá sestava a společně s Peugeotem jsme pracovali na tom, abychom měli co nejrychlejší auto.

Myslím, že na to, abychom to všechno dotáhli k dokonalosti, bychom potřebovali o pár let navíc, bylo ale úžasné se Sébastienem a Peugeotem spolupracovat. Vždy na to budu vzpomínat s láskou.

Vaše rodina má velkou rallyekrosovou tradici. Vy jste ale původně závodil s formulovými monoposty. Proč jste se po odchodu z motokár rozhodl právě pro formule a ne pro rallyekros? A co vedlo k tomu, že jste se po pár letech do rallyekrosu přeci jen přesunul?

Bylo to skvělé období mé kariéry (formule – pozn. red.). Hodně jsem se toho naučil. Byl jsem mladý, teprve jsem s motorsportem začínal a měl jsem velké sny. Udělal jsem všechno, co jsem mohl, abych uspěl, abych byl rychlý a konkurenceschopný. Zajeli jsme nějaké dobré závody.

Rád na tyto roky vzpomínám, ale rallyekros je ten sport, který miluji. Štěrk, skoky a tento hodně agresivní druh závodění jsem si zamiloval úplně stejně jako kdysi asfalt. V rallyekrosu je všechno a je to hodně vzrušující. Je to pro mě ten nejlepší motorsport na světě.

Jak to vidíte se svou kariérou do budoucna? Budete chtít zůstat v rallyekrosovém mistrovství světa i poté, co přejde od roku 2022 výhradně na elektromobily? Nebo máte například nějaké jiné plány? Momentálně působíte mimo jiné i v šampionátu Extreme E u stáje Andretti… 

Na sto procent chci pokračovat v rallyekrosu. Na elektromobily se hodně těším, je to krok do budoucnosti. Díky Extreme E už nějaké zkušenosti s elektrickými auty mám. Tato série ukazuje, že když závodíte s elektrickými vozy v extrémních prostředích, snadno zapomenete na to, že to jsou závody elektrických aut. Když se na tyto závody koukám zpětně, vypadá to podle mě skvěle. Když to sledujete v televizi, vůbec si neuvědomíte, že je to elektrický motorsport.

Po technické stránce můžete s elektrickou pohonnou jednotkou dělat mnohem více věcí. O některých se vám u spalovacích motorů může jenom zdát. Jsou na jiné úrovni a navíc mají více výkonu než ty současné (v rallyekrosu – pozn. red.). Elektrická rallyekrosová auta budou nesmírně rychlá. Vyvíjet takové auto od nuly je velice zajímavé.

Myslím si, že vzhledem k přechodu na elektrické závodění má rallyekros světlou budoucnost. Rallyekros je pro elektrické vozy perfektní. Možná jsme na ně tedy měli přejít už dříve. Rozhodně chci zůstat v rallyekrosovém mistrovství světa a pokud to budu moci kombinovat i s dalšími věcmi, tak to bude skvělé. Celkově závodění miluji. Závodění v Extreme E je pro mě radost a když budu moci kombinovat tyto dvě série i nadále, bude velice spokojen. Ale uvidíme, co budoucnost přinese. Nyní se soustředím na rok 2021.

Úvodní foto: Hansen World RX Team

Další články

Dřina, chaos a nevydařený den pro Karla Lavického Tokio 2020

Dřina, chaos a nevydařený den pro Karla Lavického Tokio 2020

Dramatická neděle v Grobniku skončila pro Michala Makeše penalizací,  průběžně je nyní druhý

Dramatická neděle v Grobniku skončila pro Michala Makeše penalizací, průběžně je nyní druhý

Martin Macík vyhrál Baja Aragon

Martin Macík vyhrál Baja Aragon

Žádná odměna pro Victora Rodrigueze po   skvělém výkonu ve druhém závodě. José Luis   opět pro pád nedokončil

Žádná odměna pro Victora Rodrigueze po skvělém výkonu ve druhém závodě. José Luis opět pro pád nedokončil

Karel Lavický má za sebou první závodní den na OH v Tokiu

Karel Lavický má za sebou první závodní den na OH v Tokiu

Michal Makeš na horké půdě: v Grobniku bude hájit průběžné vedení v TCR Eastern Europe

Michal Makeš na horké půdě: v Grobniku bude hájit průběžné vedení v TCR Eastern Europe

Druhé letní vystoupení Carpek Service je tady, uskuteční se v Chorvatsku

Druhé letní vystoupení Carpek Service je tady, uskuteční se v Chorvatsku

Buggyra Racing se o víkendu představí v Grobniku

Buggyra Racing se o víkendu představí v Grobniku

Martin Šoltys končí, jedničkou Ignacio Casale

Martin Šoltys končí, jedničkou Ignacio Casale

Go to the top
Tento web používá k poskytování služeb, zobrazení reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte. Další informace