Komise Rally AS AČR představuje výhled do následujících let

V uplynulých dnech se mezi jezdci rally a veřejností rozpoutala debata ohledně předhlášení na rok 2022, na základě něhož chce Komise rally AS AČR v budoucnu upravit předpisy pro Mistrovství České republiky v rally (MČR). Pojďme si vysvětlit, co tyto změny mají přinést a jaký je jejich přesný výklad.

Komise Rally AS AČR představuje výhled do následujících let

Ohlédneme-li se do minulosti, tak vozy s ukončenou homologací FIA se do českého mistrovství dostaly před několika lety, konkrétně v roce 2014. Do té doby ukončení homologace FIA znamenalo, že taková vozidla v MČR automaticky bez výjimky skončila a mohla se účastnit pouze jednodenních Sprintrally nebo volných nezařazených podniků. 

Tehdejší uvolnění pravidel spolu s dalšími změnami mělo za cíl více naplnit startovní pole dvoudenních rally zařazených do Mistrovství České republiky v rally, kde v té době startovalo výrazně méně posádek než v jednodenních Sprintrally. Zatímco Sprintrally se tehdy účastnilo okolo 100 posádek, tak organizátoři dvoudenních podniků zařazených do MČR pravidelně dostávali přihlášek o polovinu méně. Současně s uvolněním předpisů u velkých podniků MČR dostal seriál jednodenních rally nový název – Rallysprint série (RSS) a tento šampionát byl určen primárně pro vozy 2WD. Pro vozy 4WD vznikl v rámci RSS Pohár 2+, bez možnosti zisku mistrovského titulu v RSS, ale s možností vítězství na jednotlivém podniku. Byly to poměrně radikální kroky, které i tehdy zvedly vlnu kritiky, nicméně s odstupem času lze konstatovat, že to byla správná cesta, která sportovní stránce prospěla a postarala se o stabilizaci vícedenních podniků a celého mistrovství.

Přerozdělení tříd v rámci celkového hodnocení mistrovství ČR, kvůli kterému vznikla aktuální diskuze, jsme měli připravené k zavedení již v roce 2017. Po jednorázovém prodloužení některých homologací FIA o čtyři roky jsme toto opatření tehdy odložili, nicméně jezdci byli na každoročních pravidelných školeních a prostřednictvím řádů upozorňováni, že tato změna výhledově může přijít – ve Standardních propozicích pro rally se už od roku 2014 nachází věta „V rámci Mistrovství ČR se zachovává rozdělení tříd, které vychází z roku 2013. V roce (následujícím) může dojít k harmonizaci s regionálními předpisy.“ Možnost takové změny tedy není novinkou, nyní ovšem nastal čas na její provedení – platnost hromadně prodloužených homologací FIA některých vozů je totiž u konce, navíc se mezitím na mezinárodní úrovni napevno ustálila pyramida nových tříd Rally1 až Rally5, na kterou je potřeba rovněž výhledově reagovat. 

Každoročně naše Střediska Automobilového Sportu pomáhají novým zájemcům se vstupem do světa rally. Většina z těchto uchazečů přichází s vlastním uceleným programem a snem probojovat se někdy do kolotoče mistrovství světa. Téměř u většiny z nich to díky různým okolnostem zůstane jen snem, ale i tak se pokouší dosáhnout úspěchů v národním mistrovství nebo se prosadit v mezinárodních soutěžích. Začátky všech pak mají stejný průběh, když si pro své první starty volí základní techniku, která v dnešní strategii FIA odpovídá kategorii Rally5 (dříve R1), ti ambicióznější pak začínají o kategorii výše v Rally4 (dříve R2). Obě tyto kategorie nabízí možnost snadno porovnat svou výkonnost jak na domácí půdě, tak i v prostředí mezinárodních rally se stejně motivovanými jezdci, kteří jsou na podobné úrovni. Stejně tak je to s účastí v kategorii Rally2 (dříve R5), která je aktuálně vrcholnou technikou pro regionální, mezinárodní a národní mistrovství. Tyto nové třídy umožňují snadný vstup každého jezdce do prostředí mezinárodní soutěže a jsou základem pro jejich další kariérní růst. Z této logiky také vychází myšlenka, aby se o titulech Mistrů České republiky rozhodovalo mezi jezdci s vozy aktuální specifikace. Cílem je, aby se jezdci nesnažili získat technickou převahu koncepčně jinak postaveného vozidla nebo nemuseli poukazovat na technickou převahu jiného soutěžícího s jiným vozem, které je pro ně nedostupné díky aktuálním předpisům.

Návrh rozdělení tříd a základní prvky „velkého“ mistrovství pro rok 2022

Mistrovství ČR v Rally 2022

- vozy s platnou FIA homologací

(možnost zisku titulu Mistrů ČR v rámci Mistrovství ČR v rally v absolutním pořadí, v samostatné klasifikaci vozů 2WD a ve vypsaných třídách)

- vozy s ukončenou FIA homologací a vozy s národní homologací

(možnost zisku titulu Mistrů ČR v rámci Mistrovství ČR v rally ve vypsaných třídách)

- všechny vozy obou kategorií budou hodnoceny do absolutní klasifikace podniku, také výsledky budou společné pro všechny jezdce 

Všechny vozy, které mohly startovat v rámci MČR v rally s ukončenou homologací v roce 2021, budou mít tedy možnost dále startovat. Komise rally AS AČR se také dohodla, že dojde pro rok 2022 k uvolnění pravidel týkajících se vozů WRC, kdy budou povoleny všechny vozy WRC s ukončenou homologací a s maximální výbavou dle varianty 300/XX WRC bez ohledu na registraci, čímž může dále vzrůst pestrost a atraktivita startovního pole. Komise rally se dále shodla na systému přidělení startovních čísel, kdy se budou tak jak v předchozích letech ctít priority FIA a ASN a následné startovní pole bude seřazeno dle výkonnosti a uvážení ředitele podniku bez ohledu na to, zda jde o vůz s platnou či ukončenou homologací. To se samozřejmě týká jen národních soutěží, nikoliv těch zařazených do mezinárodních šampionátů FIA. 

Oproti změnám z roku 2014 se tedy nic zásadně nemění, změny v rámci Mistrovství ČR v rally jsou tentokrát podstatně menšího rozsahu a Rallysprint série zůstává, co se systému týče, zcela beze změn. 

Komise rally AS AČR

Další články

Tvarůžková a Novotná v Turecku vítězné

Tvarůžková a Novotná v Turecku vítězné

Bikeři zaznamenali v Turecku dalších pět pódiových umístění

Bikeři zaznamenali v Turecku dalších pět pódiových umístění

Čeští bikeři odstartovali sezónu úspěšně!

Čeští bikeři odstartovali sezónu úspěšně!

Martin Macík má Zlatý volant. I díky skvělým fanouškům

Martin Macík má Zlatý volant. I díky skvělým fanouškům

Beseda s Tomášem Tomečkem nejen o Dakaru živě

Beseda s Tomášem Tomečkem nejen o Dakaru živě

WRC: Prokop nastoupí do Arktické rallye

WRC: Prokop nastoupí do Arktické rallye

Letošní sezona TCR Eastern Europe přinese několik novinek

Letošní sezona TCR Eastern Europe přinese několik novinek

Ficza by chtěl pokračovat v ESET Cupu

Ficza by chtěl pokračovat v ESET Cupu

Ladniak zatím o setrvání v TCR Eastern Europe jasno nemá

Ladniak zatím o setrvání v TCR Eastern Europe jasno nemá

Go to the top
Tento web používá k poskytování služeb, zobrazení reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte. Další informace