MotoGP: Mir se stal novým šampionem

Ve Velké ceně Valencie MotoGP si dojel pro vítězství Franco Morbidelli před druhým Jackem Millerem a třetím Polem Espargarem. Nejšťastnější ale byl v cíli Joan Mir. Jezdec Suzuki sice skončil sedmý, zajistil si ale v předstihu titul šampiona.

MotoGP: Mir se stal novým šampionem

V neděli se uskutečnil letošní předposlední závod MotoGP. Stejně jako o týden dříve se závodilo na okruhu Ricarda Torma ve Valencii. Tentokrát ale ne pod hlavičkou Velké ceny Evropy, ale Velké ceny Valencie.

Závod mohl rozhodnout o novém šampionovi. Joan Mir totiž po vítězství ve Velké ceně Evropy navýšil svůj náskok v čele průběžného pořadí na 37 bodů (celkem měl na kontě 162 bodů). Pokud by na konci víkendu činilo jeho vedení alespoň 26 bodů, bylo by rozhodnuto. Naděje na zisk titulu ale stále žila také u druhého Fabia Quartarara (125 bodů), třetího Álexe Rinse (125 bodů), čtvrtého Mavericka Viňalese (121 bodů), pátého Franca Morbidelliho (117 bodů) a šestého Andrey Doviziosa (117 bodů).

V sobotní kvalifikaci, která byla ovlivněna lehkým deštěm, se nejvíce dařilo Morbidellimu a vyjel si tak pro závod pole position. Spolu s jezdcem Petronasu si zajistili start z první řady rovněž druhý Jack Miller a třetí Takaaki Nakagami.

Druhou řadu otevřel čtvrtý Johann Zarco. V nejlepší patnáctce začínali také pátý Pol Espargaró, šestý Maverick Viňales, sedmý Aleix Espargaró, osmý Francesco Bagnaia, devátý Brad Binder, desátý Miguel Oliveira, jedenáctý Fabio Quartararo, až dvanáctý startoval lídr šampionátu Joan Mir, třinácté místo patřilo Calu Crutchlowovi, čtrnácté Álexi Rinsovi a patnácté Danilu Petruccimu.

Pro Valentina Rossiho začínala Velká cena Valencie až ze šestnácté pozice. Sedmnáctý startoval nejhůře umístěný z kandidátů na titul Andrea Dovizioso, osmnáctý Stefan Bradl, devatenáctý Tito Rabat, dvacátý Álex Márquez a poslední dvacáté první místo patřilo Lorenzovi Savadorimu.

Na startu opět chyběl Iker Lecuona. O týden dříve jezdec stáje Tech 3 absentoval kvůli nutnosti pobytu v karanténě. Obavy z nakažení se u něj ale potvrdily a po pozitivním testu na koronavirus musel vynechat i Velkou cenu Valencie.

Hrozba neúčasti se ale objevila i nad Valentinem Rossim a Álexem Márquezem. První jmenovaný, který byl letos nucen kvůli koronaviru vynechat oba závody na okruhu Motorland Aragón, byl totiž v úterý znovu pozitivní. Ve středu a ve čtvrtek ale zaznamenal dva negativní testy a nakonec tak závodit mohl.

Márquez zase utrpěl v kvalifikaci pád, při němž si poranil levou ruku. Zranění ale nakonec nebylo natolik limitující, aby Španěla vyřadilo ze zbytku víkendu.

Start se nejvíce vydařil Millerovi a posunul se před Morbidelliho na vedoucí příčku. Tam ale pobyl jen krátce. Australan byl totiž v první zatáčce příliš široký. Toho využil jednak Morbidelli k návratu do čela, ale také Pol Espargaró k posunu na druhou příčku. Španěl do závodu startoval jako pátý. Miller se propadl na třetí pozici.

Potíže ale potkaly v úvodu i Fabia Quartarara. Francouz ve druhé zatáčce vycestoval z trati a po prvním kole figuroval až na devatenácté příčce. Na své cestě za udržením se v boji o titul tak nezačal nejlépe.

Do druhého kola najížděl jako lídr Morbidelli. Miller se byl ještě během prvního kola schopen vrátit na druhou pozici, čímž odsunul Pola Espargara na třetí místo. Čtvrtý byl ze druhé pozice startující Nakagami, pátý Oliveira, šestý Zarco, na sedmé místo se posunul ze čtrnácté pozice Rins, osmá příčka patřila Aleixi Esparagaróvi, devátá Binderovi, desátá lídrovi šampionátu Mirovi, jedenáctá Bagnaiovi, dvanáctá Doviziosovi, třináctá Viňalesovi, čtrnáctá Rossimu a bodovanou patnáctku uzavíral Álex Márquez.

V dalších kolech si Morbidelli byl schopen vyjet na čele mírný náskok. Druhý stále zůstával Miller, který byl těsně následován Polem Espargarem.

Quartararo postupoval po potížích z úvodu vpřed. Dvacet tři kol před koncem už figuroval na šestnácté pozici a od návratu na bodované příčky ho tím pádem dělilo už jen jedno místo.

A na Quartararův návrat do nejlepší patnáctky jsme nečekali dlouho. Dvacet dva kol před koncem totiž upadl do té doby šestý Zarco.

Ze Zarcova pádu těžil mimo jiné i lídr šampionátu Mir, který se posunul z desátého místa na deváté. Vzápětí si Španěl začal brousit zuby na osmou příčku, kterou měl ve svém držení Aleix Espargaró. Toho pár kol předtím pokořil Binder a posunul se na sedmé místo.

Dvacet kol před koncem se Quartararo opět vytratil z bodovaných pozic. A propadl se až na osmnácté místo.

V době, kdy do cíle zbývalo devatenáct kol, dostal od komisařů varování Nakagami. Japonec, který v té době jel na čtvrtém místě, byl pokárán za překračování traťových limitů.

O pár chvil později vyvrcholilo trápení Quartarara. Jezdec Petronasu upadl a závod pro něj skončil. Havárie ale pro Francouze neznamenala pouze konec v závodě. Díky ní vyhasly i jeho naděje na zisk titulu.

Naopak velmi blízko měl k titulu Mir. Jezdec Suzuki sice stále kroužil po trati jako devátý, i tento výsledek by mu ale v cíli stačil k zajištění celkového prvenství. Jeho náskok by totiž v případě, že by byl závod dokončen v pořadí, které tou dobou platilo, činil stále 27 bodů.

Bojovalo se o čtvrté místo. Před Nakagamiho se na okamžik podíval Oliveira. Nakagami mu ale vzápětí předjetí vrátil. A aby toho nebylo málo, posunul se před Oliveiru i Rins.

Dopředu šel také Rinsův parťák Mir. Ten si konečně poradil s Aleixem Espargarem. Ve virtuálním průběžném pořadí šampionátu tak navýšil svůj náskok na 28 bodů.

K posunu na druhou příčku celkového pořadí měl tou dobou nakročeno Morbidelli, který si na čele závodu vyjel náskok již jedné sekundy. Ani toto tažení mu ale tou dobou k setrvání v bitvě o mistrovský titul nestačilo. Musel doufat, že se Mir propadne v pořadí dolů.

Zbylým jezdcům, kteří před závodem také figurovali v boji o celkové prvenství, se vedlo následovně. Rinsovi patřilo páté, Doviziosovi desáté a Viňalesovi dokonce jedenácté místo. Další protrápený závod prožíval i Viňalesův týmový kolega Valentino Rossi. „The Doctor“ kroužil po trati jako čtrnáctý.

Mimo bodované pozice se nacházely oba motocykly stáje Repsol Honda. Álex Márquez byl šestnáctý a Stefan Bradl sedmnáctý. Dvanáct kol před cílem si oba jezdci pozice prohodili.

Andrea Dovizioso se deset kol před koncem vypořádal s Aleixem Espargarem a posunul se tak na deváté místo. Jezdec Aprilie putoval na desátou příčku.

Dramatizovat se ale začala také situace na čele. Jack Miller stáhl náskok vedoucího Moribdelliho na sedm desetin. Těsné to začínalo být i v boji o třetí místo. To měl sice stále ve svém držení Pol Espargaró, dotahoval se ale na něj Nakagami.

Mirovi i nadále patřila osmá pozice a nic nenasvědčovalo tomu, že by se měl v dohledné době posunout. Jeho ztráta na sedmého Oliveiru totiž činila jednu a půl sekundy.

Opak byl ale pravdou. Mir totiž dopředu putoval, a to jen o pár momentů později. Navíc k tomu nepotřeboval předjet Oliveiru. Devět kol před koncem se totiž Nakagami rozhodl zaútočit na třetího Pola Espargara. Na okamžik se sice před Španěla dostal, útok mu ale nevyšel a ocitl se na zemi.

Situace v boji o první místo stále zůstávala otevřená. Rozestup mezi Morbidellim a Mirem totiž stále nepřekračoval jednu sekundu. Šest kol před cílem činil sedm desetin sekundy.

Po Nakagamiho odstoupení pokračovalo v závodě osmnáct jezdců. Na poslední bodovanou příčku se díky havárii jezdce stáje LCR Honda posunul Stefan Bradl. Němec měl k dobru necelé dvě sekundy na týmového kolegu Márqueze, jedoucího na šestnáctém místě.

Takovému náskoku se ale ani v nejmenším nemohl těšit Morbidelli. Toho totiž Miller sjel na méně než půlsekundu. Pokud by Morbidelli první místo udržel, radoval by se ze třetího triumfu v sezoně, čímž by vyrovnal svého parťáka Quartarara. Pro Millera by se jednalo v roce 2020 o první prvenství a stal by se již desátým vítězem v sezoně. Byl to ale stále Morbidelli, kdo tahal za delší konec.

Nejvíce se ovšem mohl i nadále usmívat Mir. Tomu patřila sedmá příčka a stále držel ve svých rukou titul.

Na čele se sice pořadí neměnilo, ale na konci bodované patnáctky ano. Stefan Bradl si totiž řekl, že mu jeden bod nestačí a posunul se na čtrnácté místo před Danila Petrucciho.

Dvě kola před koncem se současně schylovalo k dalšímu souboji. Na čtvrtého Rinse se dotahoval Binder.

Mezi Morbidellim a Millerem i nadále zůstával těsný rozestup. Současně byl ale Australan stále příliš daleko na útok.

V nájezdu do posledního kola to již ale neplatilo. Miller totiž na cílové rovince využil větrného pytle a posunul se na první místo. Byl ale příliš široký v první zatáčce a Morbidelli touto nabídkou na návrat do čela nepohrdl. Ani to ale ještě nebyl konec. O pár zatáček později šel totiž Miller opět do čela. Morbidelli mu ale znovu předjetí ihned vrátil.

Miller se ale udržel těsně za Morbidellim a až do posledních metrů se pokoušel zvrátit tento boj ve svůj prospěch. To se mu ale nepodařilo a byl to tak Morbidelli, kdo po závodě vystoupil na nejvyšší stupeň. Třetí dojel Pol Espargaró.

Rins nakonec před Binderem čtvrté místo udržel. Sedmý Mir se v závěru ocitl pod tlakem Doviziosa. Itala ale za svými zády udržel a cílem projel jako sedmý. Přesto měl ale největší důvod k radosti ze všech. Stal se totiž letošním šampionem MotoGP.

Jedná se o sedmý případ v historii, kdy se šampionem královské kubatury stal jezdec závodící s motocyklem Suzuki. Předchozích šest titulů značka vybojovala ještě v době, kdy vrcholná třída nesla název 500cc. O první dva primáty se postaral Barry Sheene (1976, 1977). Autory dalších titulů byli Marco Lucchinelli (1981), Franco Uncini (1982), Kevin Schwantz (1993) a posledním mistrem světa v barvách Suzuki před Mirem byl Kenny Roberts mladší v roce 2000.

O šampionovi již je rozhodnuto. Situace v boji o titul vicemistra světa ale zůstává před posledním závodem sezony, který je na programu příští týden v portugalském Portimãu, otevřená. Momentálně má k celkovému stříbru nejblíže Franco Morbidelli (142 bodů). Ve hře ale zůstávají i třetí Álex Rins (138 bodů), čtvrtý Maverick Viňales (127 bodů), pátý Fabio Quartararo (125 bodů), šestý Andrea Dovizioso (125 bodů) a sedmý Pol Espargaró (122 bodů).

Mezi týmy již má jistý titul tým Suzuki Ecstar. Také v hodnocení značek se Suzuki nachází na prvním místě. Stejný počet bodů jako japonská značka má ale také druhá Ducati. Vyhrát však stále může rovněž třetí Yamaha, která ztrácí na vedoucí dvojici třináct bodů.

Výsledky Velké ceny Valencie:

  1. Franco Morbidelli (Itálie, Petronas Yamaha SRT, Yamaha) 27 kol
    2. Jack Miller (Austrálie, Pramac Racing, Ducati) +0,093
    3. Pol Espargaró (Španělsko, Red Bull KTM Factory Racing, KTM) +3,006
    4. Álex Rins (Španělsko, Team Suzuki Ecstar, Suzuki) +3,697
    5. Brad Binder (Jihoafrická republika, Red Bull KTM Factory Racing, KTM) +4,127
    6. Miguel Oliveira (Portugalsko, Red Bull KTM Tech 3, KTM) +7,272
    7. Joan Mir (Španělsko, Team Suzuki Ecstar, Suzuki) +8,703
    8. Andrea Dovizioso (Itálie, Ducati Team, Ducati) +8,729
    9. Aleix Espargaró (Španělsko, Aprilia Racing Team Gresini, Aprilia) +15,512
    10. Maverick Viňales (Španělsko, Monster Energy Yamaha MotoGP, Yamaha) +19,043
    11. Francesco Bagnaia (Itálie, Pramac Racing, Ducati) +19,456
    12. Valentino Rossi (Itálie, Monster Energy Yamaha MotoGP, Yamaha) +19,717
    13. Cal Crutchlow (Velká Británie, LCR Honda CASTROL, Honda) +23,802
    14. Stefan Bradl (Německo, Repsol Honda Team, Honda) +27,430
    15. Danilo Petrucci (Itálie, Ducati Team, Ducati) +30,570
    16. Álex Márquez (Španělsko, Repsol Honda Team, Honda) +30,619
    17. Tito Rabat (Španělsko, Esponsorama Racing, Ducati) +42,365
    18. Lorenzo Savadori (Itálie, Aprilia Racing Team Gresini, Aprilia) +46,472
    DNF Takaaki Nakagami (Japonsko, LCR Honda IDEMITSU, Honda) +9 kol
    DNF Fabio Quartararo (Francie, Petronas Yamaha SRT, Yamaha) +19 kol
    DNF Johann Zarco (Francie, Esponsorama Racing, Ducati) +22 kol

    Průběžné pořadí jezdců po třinácti závodech ze čtrnácti:
  2. Joan Mir (Španělsko, Team Suzuki Ecstar, Suzuki) 171 bodů
    2. Franco Morbidelli (Itálie, Petronas Yamaha SRT, Yamaha) 142 bodů
    3. Álex Rins (Španělsko, Team Suzuki Ecstar, Suzuki) 138 bodů
    4. Maverick Viňales (Španělsko, Monster Energy Yamaha MotoGP, Yamaha) 127 bodů
    5. Fabio Quartararo (Francie, Petronas Yamaha SRT, Yamaha) 125 bodů
    6. Andrea Dovizioso (Itálie, Ducati Team, Ducati) 125 bodů
    7. Pol Espargaró (Španělsko, Red Bull KTM Factory Racing, KTM) 122 bodů
    8. Jack Miller (Austrálie, Pramac Racing, Ducati) 112 bodů
    9. Takaaki Nakagami (Japonsko, LCR Honda IDEMITSU, Honda) 105 bodů
    10. Miguel Oliveira (Portugalsko, Red Bull KTM Tech 3, KTM) 100 bodů
    11. Brad Binder (Jihoafrická republika, Red Bull KTM Factory Racing, KTM) 87 bodů
    12. Danilo Petrucci (Itálie, Ducati Team, Ducati) 78 bodů
    13. Johann Zarco (Francie, Esponsorama Racing, Ducati) 71 bodů
    14. Álex Márquez (Španělsko, Repsol Honda Team, Honda) 67 bodů
    15. Valentino Rossi (Itálie, Monster Energy Yamaha MotoGP, Yamaha) 62 bodů
    16. Francesco Bagnaia (Itálie, Pramac Racing, Ducati) 47 bodů
    17. Aleix Espargaró (Španělsko, Aprilia Racing Team Gresini, Aprilia) 34 bodů
    18. Cal Crutchlow (Velká Británie, LCR Honda CASTROL, Honda) 29 bodů
    19. Iker Lecuona (Španělsko, Red Bull KTM Tech 3, KTM) 27 bodů
    20. Stefan Bradl (Německo, Repsol Honda Team, Honda) 18 bodů
    21. Bradley Smith (Velká Británie, Aprilia Racing Team Gresini, Aprilia) 12 bodů
    22. Tito Rabat (Španělsko, Esponsorama Racing, Ducati) 10 bodů
    23. Michele Pirro (Itálie, Pramac Racing, Ducati) 4 body
    24. Lorenzo Savadori (Itálie, Aprilia Racing Team Gresini, Aprilia) 0 bodů.

Průběžné pořadí týmů po třinácti závodech ze čtrnácti:

  1. Team Suzuki Ecstar 309 bodů
    2. Petronas Yamaha SRT 230 bodů
    3. Red Bull KTM Factory Racing 209 bodů
    4. Ducati Team 203 bodů
    5. Monster Energy Yamaha MotoGP 169 bodů
    6. Pramac Racing 163 bodů
    7. LCR Honda 134 bodů
    8. Red Bull KTM Tech 3  127 bodů
    9. Repsol Honda Team 85 bodů
    10. Esponsorama Racing 81 bodů
    11. Aprilia Racing Team Gresini 46 bodů

Průběžné pořadí značek po třinácti závodech ze čtrnácti:

  1. Suzuki 201 bodů
    2. Ducati 201 bodů
    3. Yamaha 188 bodů
    4. KTM 175 bodů
    5. Honda 133 bodů
    6. Aprilia 43 bodů

Foto: Facebook

Autorem reportáže je Dušan Bouzek

Další články

Martin Prokop bude na Rallye Dakar 2021 závodit barvách BENZINA ORLEN Teamu

Martin Prokop bude na Rallye Dakar 2021 závodit barvách BENZINA ORLEN Teamu

Macík před Dakarem: V rychlejším závoďáku jsem nejel

Macík před Dakarem: V rychlejším závoďáku jsem nejel

Pekař je trojnásobným šampionem Clio Cupu Central Europ

Pekař je trojnásobným šampionem Clio Cupu Central Europ

Vendée Globe: Thomson znovu ve hře

Vendée Globe: Thomson znovu ve hře

Roučková má za sebou ojedinělou sezónu. Byla úspěšná

Roučková má za sebou ojedinělou sezónu. Byla úspěšná

Evropští windsurfaři budou bojovat o poslední místa na olympiádu

Evropští windsurfaři budou bojovat o poslední místa na olympiádu

Sezona MotoGP skončila suverénním domácím triumfem Oliveiry

Sezona MotoGP skončila suverénním domácím triumfem Oliveiry

ESET Cup: U Pavlovce panuje s letošní sezonou spokojenost

ESET Cup: U Pavlovce panuje s letošní sezonou spokojenost

Aliyyah a Yasmeen Kolocovy zahájily přípravu na Rallye Dakar

Aliyyah a Yasmeen Kolocovy zahájily přípravu na Rallye Dakar

Go to the top
Tento web používá k poskytování služeb, zobrazení reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte. Další informace