Na Dakar místo do Dakaru

Tomáš Tomeček se při svém 25. dakarském startu poprvé představí v saúdskoarabské variantě Dakar Rally. Po deseti účastech v řadě na Africa Eco Race si na jeden rok odpočine od závodění v klasických etapách původní Rallye Paříž - Dakar v Maroku, Mauritánii a Senegalu. Africký maratonský závod s cílem u Růžového jezera se kvůli pandemii koronaviru v lednu 2021 neuskuteční. Tomeček proto přijal nabídku německého týmu South Racing, jehož buginám bude na Dakar Rally dělat rychlou asistenci. A to se svou ostrou, závodní, stoprocentní Tatrou

Na Dakar místo do Dakaru

Na místo navigátora se po třech letech, kdy Tomeček brázdil Afriku jako vlk samotář, vrací Ladislav Lála. Jejich úkolem bude především být v závodě k ruce posádkám, které pojedou s vozy pod hlavičkou South Racingu. „Divná doba, připravovali jsme se do Afriky do Dakaru, a jedeme do Saudské Arábie na Dakar,“ glosuje Tomáš Tomeček. „Sice mimo klasifikaci a na konci závodu, ale mám radost, že se po roční pauze projedeme s Tatrou pouští, a dokonce budeme kolegům závodníkům pomáhat při obtížích. S Láďou Lálou se těšíme na nové zkušenosti a zážitky.“ Výhodou pro práci rychlé asistence je, že Tomečkova závodní Tatra 815 je vlastně ještě nákladní vůz s korbou přestavěný na závodní vozidlo dle homologací FIA. Není tedy problém na korbu naložit nářadí a náhradní díly, což by u současných speciálů nepřicházelo v úvahu. 

Nezvyklý úkol pomáhat, místo závodit, nebude letos padesátiletému ostřílenému dakarskému matadorovi nijak cizí. Ve svém týmu Tom Racing provozuje tři Tatry 815 v úpravě balai, tedy pouštní odtahovky, se kterými má za sebou řadu misí pro pořadatele Africa Eco Race, Morocco Desert Challenge, Pharaohs Rallye a Turkmen Desert Race. Na Dakar si nepoveze ani asistenční Tatru pro své potřeby. Vždyť takhle, bez jakékoliv podpory, zvládl vyhrát Rallye Orpi Maroc 2005 a 2006, Rallye Tunis 2008 a Rallye Morocco Shamrock 2009. To jej ještě navigoval Vojtěch Morávek. Po boku s Ladislavem Lálou zase zažili odpadnutí porouchaného asistenčního vozidla v průběhu Africa Eco Race 2016. I bez asistence si dojeli do senegalského Dakaru pro druhé místo.

Tomáš Tomeček si za své výkony v dálkových rally vysloužil přezdívky Desert Master a Captain Solo. Původní Rallye Paříž - Dakar v roce 1995 vyhrál jako navigátor Karla Lopraise, rok na to byli spolu druzí. Jako pilot byl třetí v roce 1999 a druhý v roce 2003. V letech 2009 a 2010 se zúčastnil jihoamerického Dakaru, ale v obou případech havaroval. Poté se vrátil do Afriky, kde se v rámci Africa Eco Race pyšní vyrovnanou bilancí tří prvních, druhých i třetích míst.

Text: Prokop Siwek
Foto: Jiří Kotrla

Další články

Martin Macík má Zlatý volant. I díky skvělým fanouškům

Martin Macík má Zlatý volant. I díky skvělým fanouškům

Beseda s Tomášem Tomečkem nejen o Dakaru živě

Beseda s Tomášem Tomečkem nejen o Dakaru živě

WRC: Prokop nastoupí do Arktické rallye

WRC: Prokop nastoupí do Arktické rallye

Letošní sezona TCR Eastern Europe přinese několik novinek

Letošní sezona TCR Eastern Europe přinese několik novinek

Ficza by chtěl pokračovat v ESET Cupu

Ficza by chtěl pokračovat v ESET Cupu

Ladniak zatím o setrvání v TCR Eastern Europe jasno nemá

Ladniak zatím o setrvání v TCR Eastern Europe jasno nemá

Komise Rally AS AČR představuje výhled do následujících let

Komise Rally AS AČR představuje výhled do následujících let

 Česká pobočka Krav Maga Global se mění na Českou Krav Maga Asociaci!

Česká pobočka Krav Maga Global se mění na Českou Krav Maga Asociaci!

Solberga mladšího čeká premiéra s WRC

Solberga mladšího čeká premiéra s WRC

Go to the top
Tento web používá k poskytování služeb, zobrazení reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte. Další informace